HUSET
DET BLÅ SKÆRS HUS
EN ANDALUSISK OASE MED ARABISK INSPIRATION
Huset er beliggende få kilometer fra hvor Sierra Nevada støder sine fødder i middelhavets blå bølger.
Byen, Albuñol, danner porten til bjergkæden Las Alpujarras, hvor citater fra granadaprovinsens mystik indbyder til en rejse i et melankolsk fatamorgana udløst af små hvide huse, der danser som perler på skifferlandskabets mandelduftende klipperyg.
”Det blå skærs hus” historie kan spores tilbage til den mauriske periode, sultanatet på Alhambra, myternes palads, hvor dets oprindelse fortaber sig i glemsel.
Med sine 400 kvadratmeter strækker ”huset med tårnet” sit spir mod den tindrende blå himmel.
De uskyldige vægges ydre, skjuler et eget univers, et privat refugium, der byder på et fyrværkeri af poesi og luksus.


SETWAN

I Alpujarras ligger lokalet traditionelt for foden af en trappe der går op til de private gemakker. Det blev traditionelt brugt til at føre heste og husdyr ind i nogle stalde der også lå i stueplan i forbindelse med huset.
LANTERNER FRA 1001 NAT

Det marokkanske lampedesign går meget langt tilbage i tiden. Den oprindelige lyskilde har været en olielampe. De fine mønstre man finder i lamperne er skåret ud i hånden og danner eventyrlige skygger på væggen når lyset skinner ud igennem de små farvede glas. Lamperne findes i dag i mange dårlige kvaliteter, men man kan stadig finde de fine modeller vi har brugt til at give huset sin magiske belysning.
TÅRNTRAPPE


SALONEN
Salonen har vi ført tilbage som den så ud i sin oprindelige udformning. Det er i dette rum at husets oprindelige indbyggere levede deres private liv, og modtog formelle besøg.
Fliseornamenteringen (Azulejos) understreger mudejarstilen. Den er et citat fra svanesalen i det portugisiske Palacio Real.
MUDEJAR, MAURERE OG AZULEJOS
Maurerene kom fra Afrika og dominerede den iberiske halvø i mere end 800 år. De var muslimer og mente at figurativ kunst hæmmede fantasien og dermed forstyrrede ens spirituelle oplevelse af universet. Hos muslimske arkitekter i middelalderen bevirkede dette skisma at de udviklede en fulstændig overlegen brug af geometriske effekter og ornamenteringer. Denne tradition tog de med sig fra Damaskus til Al Andalus hvor den i dag kan ses på paladserne i Alhambra, Sevilla, Cordoba og Almeria. Stilen blev ført videre af kristne rigmænd efter muslimernes fald. Det er denne inkarnation af geometrisk dekoration, ofte blandet med renæssancemotiver vi i dag kender som Mudejar.
En del af ornamenteringen blev udført i fliser, såkaldte azulejos, hvis mønstrer er fyldt med forskellige symboler på uendelighed. Fliserne på billedet er fra en af salene på Alhambrapaladset.
BIBLIOTEKET
Da vi ikke ønskede at ende med få opholdsarealer på grund af et uendeligt antal soveværelser, har vi tildelt flere af rummene denne dobbelt funktion.

KØKKENET


Rundt om det store rustikke spisebord kan der sidde op til 10 personer
Selvom huset er holdt i en konsekvent antik stil, er det udstyret med alle de mest moderne køkkenelementer i den bedste kvalitet og en mad-elevator til tagterrasserne.
SUITEN
I den lille dagligstue, der danner et forrum til selve soveværelset, kan sofaen slås ud til en dobbeltseng.
I begge rum hænger der store billeder fra tibet af den danske kunstner Morten Klein.


GROTTERUMMET

Selve klippen har ikke tidligere været eksponeret , men er nu kommet frem i lyset. Den skaber en større rumfornemmelse og en hel unik karakter som en slags Aladins Hule.
Vi bruger rummet som børneværelse.
BOABDILS RUM
Da den sidste sultan på Alhambra, Abu Abdullah eller Boabdil, opgav paladset til de kristne konger, blev der udstedt en forbandelse over ham og hele hans hær. Alhambra og kongeriget Granada var på det tidspunkt muslimernes sidste post i Europa.
Han skal således ikke finde fred i himlen før en muslim atter sidder på tronen i kongesalen i paladset, og på denne måde har skabt retfærdighed overfor Islam.
Boabdil døde rent fysisk i Fez i 1533.
Vi har for sjov skabt Boabdils rum for at give ham et sted at slappe af, inden dette farefulde slag.
Selve idéen til det geometriske mønster er taget fraCuarto Dorado på Alhambrapaladset.
Lyden af vand skaber en fornemmelse af sanselig kølighed og meditativ ro.
Fliserne (Azulejos) er håndmalede i de oprindelige farver og glasurer man brugte på Alhambra.


Boabdil Forlader Alhambra for sidste gang

For udendørsbilleder: Se outdoor